tiistai 2. kesäkuuta 2026

NoNi mökkikausi avattu

 


Ensimmäinen viikonloppu saaressa

Ensimmäinen viikonloppu saaressa tuntuu aina erityiseltä. Talven jälkeen mökille saapuminen herättää tuttuja tunteita: odotusta, iloa ja rauhoittumista. Vaikka kesä ei vielä ole aivan täydessä vauhdissaan, sen merkit näkyvät kaikkialla.

Piha odotti meitä pitkän ruohikon peittämänä. Kevät on tehnyt tehtävänsä sillä aikaa, kun mökki on ollut hiljaisena. Luonto ei ole jäänyt odottamaan, vaan kasvanut ja herännyt omaan tahtiinsa. Ensimmäiset kukat ovat jo avanneet terälehtensä ja tuovat väriä pihan reunoille. On aina yhtä ilahduttavaa huomata, miten nopeasti kaikki muuttuu vihreäksi.

Ilmassa on jo kesän tuntua. Päivät ovat pitkiä ja valoisia, ja iltaisin järven pinta tyyntyy peiliksi. Yksi viikonlopun kohokohdista on ollut joutsenperheen seuraaminen. Iltaisin ne lentelevät mökkirannan yläpuolella, ja niiden siipien voimakas humina kuuluu kauas. Näky on yhtä aikaa majesteettinen ja rauhoittava – sellainen, joka pysäyttää hetkeksi katsomaan ja kuuntelemaan.

Lomakin on jo lähellä. Ajatus kiireettömistä päivistä, aamukahveista laiturilla ja luonnon rytmissä elämisestä tuntuu houkuttelevalta. Vielä on edessä pieniä kevättöitä: nurmikon leikkuuta, pihan siistimistä ja mökin valmistelua kesäkautta varten. Ne eivät kuitenkaan tunnu velvollisuuksilta, vaan osalta mökkielämän viehätystä.

Ensimmäinen viikonloppu saaressa muistuttaa jälleen siitä, kuinka vähän ihminen lopulta tarvitsee. Luonnon herääminen, lintujen laulut, kukkivat pientareet ja hiljaiset kesäillat riittävät luomaan tunteen siitä, että kesä on vihdoin saapumassa.

Ja pian alkaa kesäloma.




"Kesällä tärkeintä on löytää lämmin paikka auringosta ja jäädä siihen juuri niin pitkäksi aikaa kuin hyvältä tuntuu."


Uudet tuolit Rustan alesta, olemme tyytyväisiä.




Saunan kevätsiivous ja talven salaiset vieraat

Tänä keväänä saunan ovia avatessa vastassa oli pieni yllätys. Poikkeuksellisen talven jäljiltä näytti siltä, että sauna ei ollutkaan ollut täysin tyhjillään. Hiiret olivat löytäneet tiensä sisään ja järjestäneet omat talvijuhlansa lauteiden alla ja nurkissa.

Merkkejä vieraista löytyi sieltä täältä: pieniä ulostepapanoita ja muistutuksia siitä, että mökki oli tarjonnut suojaa myös muille kuin omistajilleen. Talven aikana sauna oli selvästi ollut lämminhenkinen kokoontumispaikka – ainakin hiirten näkökulmasta.

Kevätsiivous alkoi perusteellisella tuuletuksella. Ikkunat ja ovet avattiin selälleen, ja raikas merituuli sai kiertää rakennuksessa. Lauteet pestiin, lattiat harjattiin ja jokainen nurkka käytiin läpi. Vähitellen sauna alkoi jälleen näyttää omalta itseltään. Puhtaan puun tuoksu syrjäytti talven jäljet, ja valo tulvi ikkunoista sisään.

Siivotessa tuli väkisinkin mietittyä, millaista elämää mökillä on vietetty silloin, kun ihmiset ovat olleet poissa. Meille pitkä talvi on ollut odotusta, mutta luonnolle ja sen pienille asukkaille se on ollut aktiivista aikaa. Tänä vuonna hiiret olivat ottaneet saunan omakseen, ehkä suojaksi tuulilta ja pakkasilta.

Nyt sauna on jälleen valmis kesään. Ensimmäiset löylyt odottavat, ja hiirten juhlat ovat päättyneet tältä erää. Toivottavasti ne ovat löytäneet uuden osoitteen metsän puolelta.

Kesäkausi saaressa voi alkaa.



Sää lauantaina mitä mainioin, ilman lämpötila + 24 ja ilmankosteus 48. Kyllä kelpaa. Ensimmäinen päivä, kun aidosti tuntuu kesältä ja saa jopa mekon pukea päälleen.

 Vesi jo +17.


Kuusien kuolema huolestuttaa :( 














Suurin vedessä näkemäni ahven.




Vaikka saunan siivous oli kesken, soutelemaan oli lähdettävä. Niin upea rasvatyyni meri, aurinko lämmitti mieltä ja houkutteli vesille. Reilun tunnin soutelu siitä tuli ja kyllä kannatti lähteä. 



Perinteiset kivimerkkaukset tehty :) Vieraat, tervetuloa!






Nämäkin oli pakko pestä, hiirten juhlien jäljiltä en halunnut arvailla pestäkö vai ei....




Suomi - Kanada (Suomi voitti) ;)



Nalle rakastaa ihmisten ruokaa, oma saattaa usein kippoon koskemattomana jäädä.


Tämä surullinen naama kuvaa sitä tunnetta, sunnuntai ja on pakko lähteä takaisin mantereelle ja kotiin. Arki odottaa. Vielä pari viikkoa töitä ennen varsinaisen lomajakson alkua. Sitten olemme koko perhe yhdessä ja saaressa.


Aurinkoisen viikonlopun jälkeen sumuisen sillan läpi kotiin, mieli haikeana.





”Hiirten talvijuhlat ovat ohi, mutta kesän juhlat ovat vasta alkamassa.” 🌿☀️🛶




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti