tiistai 14. heinäkuuta 2020

Jussarö

Tiistaina 14.7.2020 Hangosta matka kohti Jussarön saarta. Matkaa tänne tuli noin 20nm. Matka taittui leppoisasti ja saimme nauttia auringon lämmöstä koko matkan.


Hanko taakse jää ja edessä siintää uudet seikkailut. 



Heti ensimmäisenä päästyämme Jussarön satamaan saimme nauttia kunnon pullakahvit. Pullat olivat aamulla leivottuja ja kahvi maistui hyvältä. Aurinko paistoi terassille ja mieli oli voittajan.



Rannassa on varattava sauna ja tunti maksaa 30e. Koko illan sauna oli varattuna ja kaikki halukkaat eivät edes sinne päässeet. Huomenna koetamme varata sen ajoissa aamulla. Aiomme tutkia saarta rauhassa ja yöpyä täällä rauhassa kaksi yötä.




Saarella on paljon polkuja ja kävimme niistä yhdellä. 




Kyllä Myy tapasi söpiksen koiran viereisestä veneestä.


Svanhild saapuu illan hämärtyessä.






Kuvat eivät kerro tai näytä kyllä sitä ihan täysin, kuinka kaunis ilta on!
Vielä lähimme käymään pienellä iltalenkillä ja alla siitä kuvat.



Saarella on joskus ollut kaivostoimintaa ja lienevätkö nämä siihen liittyviä puu"hässäköitä"?


Satamatoimisto ja sen terassi. Otin kuvan vasta illalla, kun terassilla ei istunut ketään. Terassilla oli myös kaasugrillin käyttömahdollisuus.


                                                 Luonnossa täälläkin liikkuu eläinystäviä.


Erikoista oli nähdä metsässä kerrostalo.







Jussarö vaikenee, hiljaisuus laskeutuu. Hyvää yötä. Huomenna kierrämme alla olevan kartan mukaan saaren hieman tarkemmin.



Historiaa...

Kirkonkirjojen mukaan Jussarön ensimmäiset pysyvät asukkaat tulivat sinne 1774. Todennäköisesti he asettuivat pääsaaren ja Lilla Jussarön välisen salmen rantaan, jossa oli suojaisa satama. 1780-luvun puolivälissä saarella asui jo puolisen tusinaa perhettä.

Jussaröllä on ollut suuri merenkulullinen merkitys. Vuonna 1891 saari sai majakan ja jo sitä ennen se oli virallinen luotsauspaikka.  Ensimmäinen maininta Jussaröstä  on 1200- ja 1300-lukujen vaihteen tienoilta olevassa tanskalaisessa reittiselostuksessa, joka sisältyy ns. kuningas Valdemarin maakirjaan. Vanhin tietoJussarön luotsista on vuodelta 1800. 

Vuonna 1813 Jussarö mainitaan omana luotsipaikkanaan nimellä Busön ulompi luotsipaikka ja vuonna 1839 Jussaröllä on kaksi vakituista luotsia ja neljä varaluotsia. Vuonna 1859 pystytettiin kalliolle, joka sittemmin sai nimen Lotsstuberger, ns. vahtitupa ja myöhemmin myös tähystystorni. Vuosisadan vaihteessa rakennettiin isompi tupa ja tähystystorni. Vuonna 1891 saaren eteläpään niemenkärkeen muurattiin sylinterinmuotoinen majakka. Siitä tuli 20 m korkea. Vuonna 1922 rakennettiin Jussarön lounaispuolelle Sundharuun Suomen ensimmäinen miehittämätön majakka. Jussarön majakka sammutettiin.

Jussarö on toiminut satamana ainakin viimeiset 700 vuotta. Tänä aikana ovat ainakin sadat tai peräti tuhannet laivat hakeneet suojaa sen salmesta. Jussaröllä on ollut nimenomaan merkitystä suojaisena satamana, sillä asuinmahdollisuuksia se on tarjonnut hyvin vähän. Saari on ollut solmukohta, jossa useat väylät ovat kohdanneet. Alueen rautamalmiesiintymät aiheuttivat kuitenkin merenkululle isoja ongelmia: kompassit näyttivät väärää suuntaa ja ennen tarkempien karttojen ja gps-navigaattoreiden aikaa tämä saattoi olla kohtalokasta.

Vuonna 1814 havaittiin magneettiesiintymä pienellä Lerharunin saarella n. 2 km Jussaröstä itään. Vuonna 1834 vuorikadetti J.E. Westling löysi Jusssarön pohjoisosasta lupaavan malmiesiintymän. Esiintymäalue lunastettiin kruunulle ja malminlouhinta aloitettiin jo saman vuonna. Vuoteen 1837 työ jatkui 14–18 miehen voimin.  Vuosina 1839–39 louhinta oli keskeytyksissä, mutta aloitettiin uudestaan 1840 Lars Gabriel von Haartmanin johdolla. Vuonna 1858 hän erosi, ja kaivos suljettiin 1861.

1900-luvulla Jussarössä on ollut lähinnä sen maantieteellisen sijainnin ansiosta monenlaista  sotilaallista toimintaa.  Vuoden 1940 rauhansopimuksessa Jussarö jäi Suomelle ja Hanko vuokrattiin Neuvostoliitolle. Jussarön majakka räjäytettiin ja saarelle sijoitettiin kevyt patteri, johon kuului 4 kanuunaa. Sodan jälkeen Jussarö oli Hangon rannikkopatteriston vartiolinnakkeena vuoteen 1987. Rannikkopatteristo aloitti 1962 saarella merivalvonnan yhteistyössä merivartioston kanssa. 

Jussarön merivartioasema perustettiin 1930. Ensimmäiset kymmenen vuotta oli lähinnä salakuljetuksen estämistä. Vuonna 1964 asema sai uudet tilat. Sen pääasialliset tehtävät liittyivät rajavalvontaan ja meripelastustoimintaan. Merivartioasema lopetettiin marraskuussa 2011.

Tammisaaren kansallispuisto perustettiin vuonna 1989 ja silloin Jussarön saaren länsipuolisko sisällytettiin siihen. Kansallispuistoa hallinnoin Metsähallitus. Vuodenvaihteessa 2004-2005 siirtyi myös saaren itäinen puolisko puolustusvoimilta Metsähallitukselle. Pitkään suljettuna ollut saari on jälleen avautunut yleisölle. Liikkumiselle on silti edelleen rajoituksia.

Lähde: "Jussarö - arvoituksellinen saari" Tammisaaren museo ja Metsähallitus


          ___________________

Day 2

Kävimme toisena päivänä kävelemässä saarella hieman enemmän ja saimme toimistosta vielä avaimet mukaan. Avaimilla pääsi majakalle ja punaiseen pikkumökkiin. 



Ystäviä luonnossa riittää








Täällä on paljon vanhoja hylättyjä rakennuksia. 



Tämäkin talon on varmasti joskus ollut todella hieno.





- Iron Beach -

 Hiekka todellakin on mustaa





Sekä vesi kirkasta. Sataman puolella on jonkin verran levää ja muutakin likaa.










Koirakaveri kurkki korkealla kallion päällä.





Parin tunnin lenkin päätteeksi kävimme vielä punaisessa pikkumökissä sisällä, kun sinnekin avaimet käyvät.









Mahtavia nämä vanhat öljylamput, ainakin koristeena.





Vanhaa sanomalehtitapettia, harmitti kun yhdessäkään ei ollut nähtävissä vuosilukua.


En talvea odota, mutta tällaisia voisin jäällä kokeilla.



Vähän huonot ruokailukuvat, mutta olin niin sokaistunut ihanasta lohisopasta ja itse tehdyistä leivistä. Yhteensä 25e. Oli hintansa veroista! Kyllä maistui kävelyn jälkeen.


Jussarö sauna. Normaalisti yhteiskäytössä eli naisille ja miehille erilliset suihkut & yhteinen sauna. Saunasta muuten näkyy sitten suoraan suihkuun... Nyt oli varattavissa yksityskäyttöön. Ihan ok.


Sitten taas syötiin. Grillausta laiturilla.


Myy istui laiturin päässä vahtina. Kaunis aurinkoinen päivä ja huomenna aikainen lähtö eteenpäin, tai paremminkin takaisin päin. Luvassa vastatuulta ja aamusta se on hieman vähäisempää.


maanantai 13. heinäkuuta 2020

Korpoströmistä - Dalskär - Hanko

Matkasimme Korpoströmistä kauniissa kesäsäässä kohti Dalskärin luonnonsatamaa. Korpoströmissä viihdyimme kaksi yötä. Viime hetkellä kävin vielä Korpoströmin rantaputiikissa nappaamassa kivan PelleP raitapaidan. Aina vähän täytyy myös shoppailla ja palvelu oli niin hyvää, että jo senkin vuoksi kannatti! Vielä täytyy uudelleen mainita nuo leivät, ostimme rannan kaupasta ja voi kuinka hyvää olikaan. Kaduttaa ettemme ostaneet useampaa!




Näille Alpakoille oli pakko käydä vielä sanomassa hyvästit!





Lahden perälle veimme ensin veneen, mutta ankkuri antoi periksi. Vene siirtyi lähestulkoon kahden veneenmitan verran taaksepäin. Mutapohja oli ainakin, kun ankkuria vedettiin ylös. Oikean puoleiset kalliot olivat paremmat kävellä, vaikka eivät rantaan siltä näytä. Koetetaan muistaa ensi kerralla, että siellä on paremmat maastot lenkittää koiria. Täällä viivyimme yhden yön, välietappi matkalla...




            Myy nautti valtavasti metsälenkeistä.




04:00 aamuyöstä heräsin ukkosen jyrinään ja sateeseen. Vene tulvi punaista valoa ja oli pakko nousta ylös sitä ihailemaan. Kuvaa ei ole muokattu, taivas oli juurikin näin punainen. Ikimuistoinen valaistus.
___________________
                                                             
Maanantai aamuna jo klo 08:30 lähdettin matkaan kohti Hankoa. Aamukahvikin jäi hieman kesken, kun innostuttiin nostamaan ankkuri. Sää oli kaunis, meri pläkä. Tuuli oli niin vaisua, että koneella mentiin noin 6-7 solmua/h. Viimeisen tunnin (10nm) olisimme voineet purjehtia, mutta ei jaksettu enää sitten innostua kiskomaan purjeita ylös, määränpää oli jo niin lähellä ja itseä kyllä ainakin häiritsi kovasti isojen(kin) moottoriveneiden tolkuton vauhti sekä vauhdin aiheuttamat isot aallot. Ei kiinnostanut siinä alkaa vetämään sitten purjeita ylös...
   






Myy oli myös hieman pahoillaan isoista aalloista.




Romantiikkaa Hangossa








Tänne ensi kerralla, nyt ei ollut auki.











 Huikeat ovat hinnat...


Vielä kävimme Hangon illassa kävelyllä. Yllä oleva vene Svanhild purjehtii vielä tästä Jussaröhön, sama suunta kuin meillä.











Meidän oma majakka kotipihassa ostettu Mystic Windiltä. Hauska yllätys tavata myyntipiste täällä. Olemme olleet majakkaan tyytyväisiä. 

Hyvää yötä Hanko, aamulla lähdemme aikaisin pois.